Productie - WMO productie overschrijdt de totale beschikking (R45232): verschil tussen versies
Regel 11: | Regel 11: | ||
De gerealiseerde zorg mag niet boven de toegewezen omvang in de beschikking uitkomen. | De gerealiseerde zorg mag niet boven de toegewezen omvang in de beschikking uitkomen. | ||
− | Deze controle signaleert cliënten met zorg uit de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) waarbij de gerealiseerde zorg boven de toegekende omvang uitkomt binnen een beschikking. | + | Deze controle signaleert cliënten met zorg uit de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) waarbij de gerealiseerde zorg boven de toegekende omvang uitkomt binnen een beschikking. Dit doet de controle naar verhouding, er wordt gekeken vanaf het begin van de beschikking tot vandaag, om op tijd een signaal te geven dat er overschreden wordt. |
===== Risico ===== | ===== Risico ===== |
Versie van 14 mrt 2022 17:49
Referentienummer: R45232
Behoort tot Normenkader ValueCare
GHZ-VVT Productieverantwoording
- GHZ-VVT Productieverantwoording 2022 - Overschrijding zorglegitimatie
- GHZ-VVT Productieverantwoording 2021 - Overschrijding zorglegitimatie
- GHZ-VVT Productieverantwoording 2020 - Overschrijding zorglegitimatie
Samenvatting
De gerealiseerde zorg mag niet boven de toegewezen omvang in de beschikking uitkomen. Deze controle signaleert cliënten met zorg uit de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) waarbij de gerealiseerde zorg boven de toegekende omvang uitkomt binnen een beschikking. Dit doet de controle naar verhouding, er wordt gekeken vanaf het begin van de beschikking tot vandaag, om op tijd een signaal te geven dat er overschreden wordt.
Risico
Bij overschrijven van de toegewezen zorgomvang wordt de productie niet vergoed
Regelgeving / beleid
2020 |
---|
Bij gebruik van de inspanningsgerichte uitvoeringsvariant of de outputgerichte uitvoeringsvariant draagt het college ten aanzien van de financieringswijzen en administratieve processen en de wijze van gegevensuitwisseling, bedoeld in artikel 2.6.7a, eerste lid, onderdelen a en b, van de wet zorg voor de toepassing van de iWmo.
Toepassing van de iWmo houdt in ieder geval in dat er overeenkomstig de iWmo elektronisch berichtenverkeer is tussen gemeenten en de in het eerste lid bedoelde aanbieders bij het toewijzen, factureren en declareren, en leveren van producten, diensten of resultaten. 2020: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art 3j, lid 2 en 3 Indien de iWmo worden gewijzigd, wordt de wijziging van kracht vanaf het moment waarop deze openbaar is gemaakt door het Zorginstituut. 2020: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art 3k
Retourinformatie declaratie Retourinformatie factuur 2020: Zorginstituut Nederland - Procesbeschrijving iWmo 2.4, p.23 hoofdstuk 5.4
2020: Zorginstituut Nederland - Regelrapport iWmo 2.4.1 regel 341 en 496 |
2021 |
---|
Bij gebruik van de inspanningsgerichte uitvoeringsvariant of de outputgerichte uitvoeringsvariant draagt het college ten aanzien van de financieringswijzen en administratieve processen en de wijze van gegevensuitwisseling, bedoeld in artikel 2.6.7a, eerste lid, onderdelen a en b, van de wet zorg voor de toepassing van de iWmo.
Toepassing van de iWmo houdt in ieder geval in dat er overeenkomstig de iWmo elektronisch berichtenverkeer is tussen gemeenten en de in het eerste lid bedoelde aanbieders bij het toewijzen, factureren en declareren, en leveren van producten, diensten of resultaten. 2021: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art 3j, lid 2 en 3 Indien de iWmo worden gewijzigd, wordt de wijziging van kracht vanaf het moment waarop deze openbaar is gemaakt door het Zorginstituut. 2021: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art 3k
Retourinformatie declaratie 2021: Zorginstituut Nederland - Procesbeschrijving iWmo 3.0, p.16 hoofdstuk 5.4
2021: Zorginstituut Nederland - Regelrapport iWmo 3.0 regel 346 |
2022 |
---|
Bij gebruik van de inspanningsgerichte uitvoeringsvariant of de outputgerichte uitvoeringsvariant draagt het college ten aanzien van de financieringswijzen en administratieve processen en de wijze van gegevensuitwisseling, bedoeld in artikel 2.6.7a, eerste lid, onderdelen a en b, van de wet zorg voor de toepassing van de iWmo.
Toepassing van de iWmo houdt in ieder geval in dat er overeenkomstig de iWmo elektronisch berichtenverkeer is tussen gemeenten en de in het eerste lid bedoelde aanbieders bij het toewijzen, factureren en declareren, en leveren van producten, diensten of resultaten. 2022: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art. 3j lid 2 en 3 Indien de iWmo worden gewijzigd, wordt de wijziging van kracht vanaf het moment waarop deze openbaar is gemaakt door het Zorginstituut. 2022: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art. 3k
Retourinformatie declaratie 2022: Zorginstituut Nederland - Procesbeschrijving iWmo 3.0, p.16 hoofdstuk 5.4
2022: Zorginstituut Nederland - Regelrapport iWmo 3.0 regel 346 |
Interpretaties
De volgende interpretatiekeuzes zijn gemaakt:
- ValueCare neemt het recht en de levering t/m vandaag, omdat op die manier duidelijk wordt of er naar verhouding teveel zorg geleverd wordt.
- In deze controle gaan beschikkingen mee die een toewijzing hebben met frequentie 'totaal binnen geldigheidsduur beschikking', beschikkingen toegewezen per week, per maand of per 4 weken gaan in principe mee in de R45233 en R45238. Tenzij met een parameter is ingesteld dat voor bepaalde gemeenten alle toewijzingen op deze manier moeten worden gecontroleerd. Het recht van beschikkingen met toegewezen eenheid 'stuks' wordt naar beneden afgerond op hele aantallen.
- Bij producten die geleverd worden in stuks gaat ValueCare uit van maximaal 1 levering per datum.
Programmeerbare norm
Er is sprake van “Productie - WMO productie overschrijdt de totale beschikking (R45232)” als aan de volgende selectie is voldaan:
Controlemassa data-analyse | |
Uitkomst data-analyse |
Logica: 1 en 2 en 3 en 4
Berekening financiële impact
Zie GHZ-VVT Financiële impactbepaling - Waarde overschrijding