Productie - WMO productie overschrijdt de totale beschikking (R45232)
Referentienummer: R45232
Behoort tot Normenkader ValueCare
GHZ-VVT Rechtmatigheid
GHZ-VVT Productieverantwoording
- GHZ-VVT Productieverantwoording 2023 - Zorglevering
- GHZ-VVT Productieverantwoording 2022 - Overschrijding zorglegitimatie
- GHZ-VVT Productieverantwoording 2021 - Overschrijding zorglegitimatie
- GHZ-VVT Productieverantwoording 2020 - Overschrijding zorglegitimatie
Samenvatting
De gerealiseerde zorg mag niet boven de toegewezen omvang in de beschikking uitkomen. Deze controle signaleert cliënten met zorg uit de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) waarbij de gerealiseerde zorg boven de toegekende omvang uitkomt binnen een beschikking. Dit doet de controle naar verhouding, er wordt gekeken vanaf het begin van de beschikking tot vandaag, om op tijd een signaal te geven dat er overschreden wordt.
Risico
Bij overschrijven van de toegewezen zorgomvang wordt de productie niet vergoed.
Regelgeving / beleid
2020 |
---|
Bij gebruik van de inspanningsgerichte uitvoeringsvariant of de outputgerichte uitvoeringsvariant draagt het college ten aanzien van de financieringswijzen en administratieve processen en de wijze van gegevensuitwisseling, bedoeld in artikel 2.6.7a, eerste lid, onderdelen a en b, van de wet zorg voor de toepassing van de iWmo.
Toepassing van de iWmo houdt in ieder geval in dat er overeenkomstig de iWmo elektronisch berichtenverkeer is tussen gemeenten en de in het eerste lid bedoelde aanbieders bij het toewijzen, factureren en declareren, en leveren van producten, diensten of resultaten. 2020: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art 3j, lid 2 en 3 Indien de iWmo worden gewijzigd, wordt de wijziging van kracht vanaf het moment waarop deze openbaar is gemaakt door het Zorginstituut. 2020: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art 3k
Retourinformatie declaratie Retourinformatie factuur 2020: Zorginstituut Nederland - Procesbeschrijving iWmo 3.0, p.16 hoofdstuk 5.4
2020: Zorginstituut Nederland - Regelrapport iWmo 3.0 regel 346 |
2021 |
---|
Bij gebruik van de inspanningsgerichte uitvoeringsvariant of de outputgerichte uitvoeringsvariant draagt het college ten aanzien van de financieringswijzen en administratieve processen en de wijze van gegevensuitwisseling, bedoeld in artikel 2.6.7a, eerste lid, onderdelen a en b, van de wet zorg voor de toepassing van de iWmo.
Toepassing van de iWmo houdt in ieder geval in dat er overeenkomstig de iWmo elektronisch berichtenverkeer is tussen gemeenten en de in het eerste lid bedoelde aanbieders bij het toewijzen, factureren en declareren, en leveren van producten, diensten of resultaten. 2021: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art 3j, lid 2 en 3 Indien de iWmo worden gewijzigd, wordt de wijziging van kracht vanaf het moment waarop deze openbaar is gemaakt door het Zorginstituut. 2021: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art 3k
Retourinformatie declaratie 2021: Zorginstituut Nederland - Procesbeschrijving iWmo 3.0, p.16 hoofdstuk 5.4
2021: Zorginstituut Nederland - Regelrapport iWmo 3.0 regels 125 |
2022 |
---|
Bij gebruik van de inspanningsgerichte uitvoeringsvariant of de outputgerichte uitvoeringsvariant draagt het college ten aanzien van de financieringswijzen en administratieve processen en de wijze van gegevensuitwisseling, bedoeld in artikel 2.6.7a, eerste lid, onderdelen a en b, van de wet zorg voor de toepassing van de iWmo.
Toepassing van de iWmo houdt in ieder geval in dat er overeenkomstig de iWmo elektronisch berichtenverkeer is tussen gemeenten en de in het eerste lid bedoelde aanbieders bij het toewijzen, factureren en declareren, en leveren van producten, diensten of resultaten. 2022: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art. 3j lid 2 en 3 Indien de iWmo worden gewijzigd, wordt de wijziging van kracht vanaf het moment waarop deze openbaar is gemaakt door het Zorginstituut. 2022: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art. 3k
Retourinformatie declaratie 2022: Zorginstituut Nederland - Procesbeschrijving iWmo 3.0, p.16 hoofdstuk 5.4
2022: Zorginstituut Nederland - Regelrapport iWmo 3.0 regels 125 |
2023 |
---|
Bij gebruik van de inspanningsgerichte uitvoeringsvariant of de outputgerichte uitvoeringsvariant draagt het college ten aanzien van de financieringswijzen en administratieve processen en de wijze van gegevensuitwisseling, bedoeld in artikel 2.6.7a, eerste lid, onderdelen a en b, van de wet zorg voor de toepassing van de iWmo.
Toepassing van de iWmo houdt in ieder geval in dat er overeenkomstig de iWmo elektronisch berichtenverkeer is tussen gemeenten en de in het eerste lid bedoelde aanbieders bij het toewijzen, factureren en declareren, en leveren van producten, diensten of resultaten. 2023: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art. 3j lid 2 en 3 Indien de iWmo worden gewijzigd, wordt de wijziging van kracht vanaf het moment waarop deze openbaar is gemaakt door het Zorginstituut. 2023: Uitvoeringsregeling Wmo 2015 art. 3k
Retourinformatie declaratie 2023: Zorginstituut Nederland - Procesbeschrijving iWmo 3.0, p.16 hoofdstuk 5.4
2023: Zorginstituut Nederland - Regelrapport iWmo 3.0 regels 125 |
Interpretaties
De volgende interpretatiekeuzes zijn gemaakt:
- ValueCare neemt het recht op zorg en de levering van zorg t/m vandaag, omdat op die manier duidelijk wordt of er naar verhouding teveel zorg geleverd wordt.
- In deze controle gaan beschikkingen mee die een toewijzing hebben met frequentie 'totaal binnen geldigheidsduur beschikking' (frequentie 6) of als deze betaald worden door een instelbare betaalde instantie (zoals gemeenten). Andere beschikkingen toegewezen 'per week', 'per maand' of 'per 4 weken' gaan in principe mee in de R45233 en R45238.
- Beschikkingen met een toegewezen product-eenheid 'stuks' (eenheid 84) zijn inspanningsgericht, waarbij er een duidelijke afspraak bestaat tussen gemeente en zorgaanbieder over de levering van een specifiek product of dienst.
- Het recht van beschikkingen met toegewezen product-eenheid 'stuks' (eenheid 84) wordt naar beneden afgerond op hele aantallen.
- Bij producten die geleverd worden in 'stuks' (eenheid 84) gaat ValueCare uit van maximaal 1 levering per datum.
Instelbaar
De volgende zaken zijn instelbaar:
- Gemeentes van wie alle toewijzingen (behalve met eenheid 82 of 83) met deze controle moeten worden gecontroleerd, ongeacht de toegewezen frequentie (standaard = geen gemeentes).
- Het is in te stellen dat ook gesloten beschikkingen nog gesignaleerd worden. Standaard worden alleen lopende beschikkingen getoond.
- Beschikkingen in minuten en uren kunnen ook gesignaleerd worden indien het totale aantal van de beschikking overschreden wordt. Standaard wordt alleen frequentie 'totaal binnen geldigheidsduur beschikking' (frequentie 6) meegenomen.
Programmeerbare norm
Er is sprake van “Productie - WMO productie overschrijdt de totale beschikking (R45232)” als aan de volgende selectie is voldaan:
Controlemassa data-analyse | |
Uitkomst data-analyse |
Logica: 1 en 2 en 3 en 4
Berekening financiële impact
Zie GHZ-VVT Financiële impactbepaling - Waarde overschrijding