Productie - Ongepland contact zonder rapportage (R45715): verschil tussen versies

Uit normenkaderzorg.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 93: Regel 93:
  
 
=====Berekening financiële impact=====
 
=====Berekening financiële impact=====
Zie [[GHZ-VVT_Financiële_impactbepaling#Vast_bedrag_per_actie|GHZ-VVT Financiële impactbepaling - Vast bedrag per actie]]<p style="text-align: center">{{VALUECARE}}</p>
+
Zie [[GHZ-VVT_Financiële_impactbepaling#Vast_bedrag_per_tijdseenheid|GHZ-VVT Financiële impactbepaling - Vast bedrag per tijdseenheid]]<p style="text-align: center">{{VALUECARE}}</p>

Versie van 13 dec 2021 14:59

ValueCarelogo2022.png

Referentienummer: R45715
Behoort tot Normenkader ValueCare

GHZ-VVT Productieverantwoording

  1. GHZ-VVT Productieverantwoording 2021 - Onjuiste/onvolledige registratie
Samenvatting

Deze controle toont contacten die aangemaakt zijn na het contactmoment waarbij geen rapportage aanwezig is. Deze rapportage is vereist als verantwoording van de feitelijke levering.

Risico

Feitelijke levering heeft niet plaatsgevonden.

Regelgeving / beleid
2021
De basis voor de declaratie is de (gecorrigeerde) planning. De basis voor deze planning is de tijdsindicatie gebaseerd op het zorgplan en latere input vanuit de werkelijke zorgverlening, waarvoor de zorginhoudelijke onderbouwing terug te vinden is in de voortgangsrapportage. Er wordt geen verantwoording gevraagd in het zorgplan, de voortgangsrapportage of op welke wijze dan ook, met feitelijk geleverde minuteninzet, buiten de (gecorrigeerde) planning. De geleverde zorg is navolgbaar in de vastleggingen binnen het primair zorgproces terug te vinden. Dit betreft de zorginhoud en niet de feitelijk geleverde minuteninzet.

In relatie tot de verantwoording van gedeclareerde tijd achteraf is het belangrijk dat de (gewijzigde) tijdsindicatie over langere tijd bezien – gerelateerd aan de ontwikkeling van de zorgvraag – parallel loopt met wat is vastgelegd in het zorgplan en/of de voortgangsrapportage. Kortstondige wijzigingen in de situatie van de cliënt of een reeds verwachtte wijziging in de situatie van de cliënt hoeven namelijk niet te leiden tot aanpassing van het zorgplan. Hierbij valt te denken aan afbouw van zorg na een heupoperatie of geleidelijke intensivering van zorg in verband met een progressief ziektebeeld. Deze situaties worden in dat geval verantwoord door middel van de voortgangsrapportage.

Correcties (‘tenzij’) achteraf
Onvoorziene omstandigheden kunnen ertoe leiden dat aan het einde van de dag een correctie moet plaatsvinden. Over het algemeen zullen dit incidentele afwijkingen zijn n.a.v. een gebeurtenis of omstandigheid die dag en daarom terug te vinden in de voortgangsrapportage. Correcties worden toegewezen aan één of meerdere cliënten, omdat het declareren van de zorg op cliëntniveau moet plaatsvinden.

Onverwachte en incidentele afwijking
Onverwachte en incidentele schommelingen (bijvoorbeeld koorts, kortdurende infectie, fluctuatie in mantelzorg) worden beschreven in de voortgangsrapportage tot het eventuele moment dat dit leidt tot een structurele wijziging in het zorgplan (i.e. zorgvraag en doelen zijn structureel veranderd).

2021: Zorgverzekeraars Nederland - Zorg thuis NL - V&VN - Actiz - Handreiking registratiewijze 'zorgplan=realisatie, tenzij', p. 4, 7, 8, 11 en 15


2.3.4 Voortgangsrapportages
De voortgangsrapportage is een belangrijk communicatiemiddel tussen zorgprofessionals onderling en tussen hen en andere disciplines. Opvolgende beroepsbeoefenaren moeten aan de hand van de voortgangsrapportage de zorgverlening kunnen continueren. Daarnaast is de voortgangsrapportage van belang voor het bijsturen van de zorg op grond van de actuele situatie van de patiënt.
In de voortgangsrapportage moet de zorgprofessional aandacht besteden aan:

  • de vastgestelde ondersteuningsvragen, zorgproblemen en verpleegkundige diagnoses;
  • omstandigheden of gebeurtenissen die aanleiding waren om ondersteuningsvragen, zorgproblemen en verpleegkundige diagnoses aan te passen
  • interventies en handelingen die niet volgens het zorgplan uitgevoerd zijn en de reden(en) daarvoor
  • interventies en handelingen die niet in het zorgplan opgenomen waren en de reden(en) daarvoor
  • beoogde resultaten die bijgesteld zijn en de redenen daarvoor
  • informatie die van invloed is op de totale (multidisciplinaire) zorgverlening en behandeling
  • observaties van omstandigheden of gebeurtenissen die tot bijstelling van de zorg kunnen leiden.

2021: V&VN - Richtlijn Verpleegdkundige en verzorgende verslaglegging, hoofdstuk 2.3.4 p. 17

Interpretaties

De volgende interpretatiekeuzes zijn gemaakt:

  1. Een rapportage hoort bij een contact als: de rapportage door de dezelfde medewerker is geschreven op dezelfde datum als het contact geregistreerd is of als de rapportage gekoppeld is aan het contact.
  2. Contact wordt gezien als ongepland als: het contact als uursoort 'ongeplande zorg' is geschreven of als het contact geregistreerd is na het contactmoment.
  3. De startdatum van de controle is per klant in te stellen met een procesparameter.
  4. De financieringssoorten die meegaan in de controle zijn in te stellen per klant met een procesparameter.
Programmeerbare norm

Er is sprake van “Productie - Ongepland contact zonder rapportage (R45715)” als aan de volgende selectie is voldaan:

1) Alle geregistreerde contacten vanaf de startdatum van de controle

Blauwepijl.png

2) Contactsoort is 'ongepland'

Blauwepijl.png

3) Het contact:
- Is niet gekoppeld aan een DBC
EN
- Duurt langer dan 0 minuten

Blauwepijl.png

4) Er is geen rapportage aanwezig bij het contact


Controlemassa data-analyse

Uitkomst data-analyse

Logica: 1 en 2 en 3 en 4

Berekening financiële impact

Zie GHZ-VVT Financiële impactbepaling - Vast bedrag per tijdseenheid

ValueCarelogo2022.png