Productie - Ongepland contact zonder rapportage (R45715): verschil tussen versies
Regel 47: | Regel 47: | ||
# Een rapportage hoort bij een contact als: de rapportage door de dezelfde medewerker is geschreven op dezelfde datum als het contact geregistreerd is of als de rapportage gekoppeld is aan het contact. | # Een rapportage hoort bij een contact als: de rapportage door de dezelfde medewerker is geschreven op dezelfde datum als het contact geregistreerd is of als de rapportage gekoppeld is aan het contact. | ||
+ | # Contact wordt gezien als ongeplande zorg als: het contact als uursoort 'ongeplande zorg' is geschreven of als het contact geregistreerd is na het contactmoment. | ||
=====Programmeerbare norm===== | =====Programmeerbare norm===== |
Versie van 11 okt 2021 16:39
Referentienummer: R45715
Behoort tot Normenkader ValueCare
GHZ-VVT Jaarrekening
Samenvatting
Deze controle toont contacten die aangemaakt zijn na het contactmoment waarbij geen rapportage aanwezig is. Deze rapportage is vereist als verantwoording van de feitelijke levering.
Risico
Feitelijke levering heeft niet plaatsgevonden.
Regelgeving / beleid
2021 |
---|
De basis voor de declaratie is de (gecorrigeerde) planning. De basis voor deze planning is de tijdsindicatie gebaseerd op het zorgplan en latere input vanuit de werkelijke zorgverlening, waarvoor de zorginhoudelijke onderbouwing terug te vinden is in de voortgangsrapportage. Er wordt geen verantwoording gevraagd in het zorgplan, de voortgangsrapportage of op welke wijze dan ook, met feitelijk geleverde minuteninzet, buiten de (gecorrigeerde) planning. De geleverde zorg is navolgbaar in de vastleggingen binnen het primair zorgproces terug te vinden. Dit betreft de zorginhoud en niet de feitelijk geleverde minuteninzet.
In relatie tot de verantwoording van gedeclareerde tijd achteraf is het belangrijk dat de (gewijzigde) tijdsindicatie over langere tijd bezien – gerelateerd aan de ontwikkeling van de zorgvraag – parallel loopt met wat is vastgelegd in het zorgplan en/of de voortgangsrapportage. Kortstondige wijzigingen in de situatie van de cliënt of een reeds verwachtte wijziging in de situatie van de cliënt hoeven namelijk niet te leiden tot aanpassing van het zorgplan. Hierbij valt te denken aan afbouw van zorg na een heupoperatie of geleidelijke intensivering van zorg in verband met een progressief ziektebeeld. Deze situaties worden in dat geval verantwoord door middel van de voortgangsrapportage. Correcties (‘tenzij’) achteraf Onverwachte en incidentele afwijking
2021: V&VN - Richtlijn Verpleegdkundige en verzorgende verslaglegging, hoofdstuk 2.3.4 p. 17 |
Interpretaties
De volgende interpretatiekeuzes zijn gemaakt:
- Een rapportage hoort bij een contact als: de rapportage door de dezelfde medewerker is geschreven op dezelfde datum als het contact geregistreerd is of als de rapportage gekoppeld is aan het contact.
- Contact wordt gezien als ongeplande zorg als: het contact als uursoort 'ongeplande zorg' is geschreven of als het contact geregistreerd is na het contactmoment.
Programmeerbare norm
Er is sprake van “Productie - Ongepland contact zonder rapportage (R45715)” als aan de volgende selectie is voldaan:
1) Alle geregistreerde contacten |
---|
2) Contactsoort is 'ongeplande zorg' |
3) Er is geen rapportage aanwezig bij het contact |
Logica: 1 en 2 en 3
Berekening financiële impact
Zie GHZ-VVT Financiële impactbepaling - Vast bedrag per actie