Zorgtype: Juridische maatregel zonder zorgtype juridische maatregel (N1482): verschil tussen versies
(41 tussenliggende versies door 7 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | === Referentienummer: | + | <p style="text-align: center">{{VALUECARE}}</p> |
+ | ===== Referentienummer: [[N1482|N1482]] ===== | ||
− | + | ===== Behoort tot Normenkader ValueCare ===== | |
− | + | GGZ Zelfonderzoek | |
− | #[[ | + | #[[GGZ_Zelfonderzoek_2013|GGZ Zelfonderzoek 2013]] - Controlepunt 12a |
− | + | GGZ Rechtmatigheid - Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg | |
− | + | #[[SGGZ|SGGZ 2021]] - [[SGGZ#DBC_Kenmerken|DBC Kenmerken]] | |
+ | #[[SGGZ|SGGZ 2020]] - [[SGGZ#DBC_Kenmerken|DBC Kenmerken]] | ||
+ | #[[SGGZ|SGGZ 2019]] - [[SGGZ#DBC_Kenmerken|DBC Kenmerken]] | ||
+ | #[[SGGZ|SGGZ 2018]] - [[SGGZ#DBC_Kenmerken|DBC Kenmerken]] | ||
+ | #[[SGGZ|SGGZ 2017]] - [[SGGZ#DBC_Kenmerken|DBC Kenmerken]] | ||
+ | #[[SGGZ|SGGZ 2016]] - [[SGGZ#DBC_Kenmerken|DBC Kenmerken]] | ||
+ | #[[SGGZ|SGGZ 2015]] - [[SGGZ#DBC_Kenmerken|DBC Kenmerken]] | ||
+ | #[[SGGZ|SGGZ 2014]] - [[SGGZ#DBC_Kenmerken|DBC Kenmerken]] | ||
− | === | + | ===== Samenvatting ===== |
− | + | DBC's waarbij een juridische maatregel aanwezig is dienen ook het zorgtype van de corresponderende maatregel te hebben. | |
− | + | ===== Wet- en regelgeving ===== | |
− | + | {| class="mw-collapsible mw-collapsed wikitable" style="width:90em" | |
− | + | |- | |
− | + | ! 2014 & 2015 | |
− | + | |- | |
− | {| style="width: 500px | + | | Het tweede onderdeel van de typering is het vastleggen van de aanleiding tot zorg. Dit heet het zorgtype. Het zorgtype beschrijft de reden van het (eerste) contact tussen de zorgaanbieder en de patiënt. In [onderstaande tabel] is te zien uit welke zorgtypen de hoofdbehandelaar kan kiezen bij een initiële DBC en een vervolg-DBC. |
+ | {| style="width: 500px" cellspacing="1" cellpadding="1" border="1" | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align: center" | '''Initiële DBC''' | ||
+ | | style="text-align: center" | <br/> | ||
|- | |- | ||
− | | ''' | + | | style="text-align: center" | '''Code''' |
− | | | + | | style="text-align: center" | '''Zorgtype''' |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 101 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Reguliere zorg |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 106 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Second opinion |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 107 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Zorg op basis van een tertiaire verwijzing |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 108 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Langdurig periodieke controle (bij overname) |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 109 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Bemoeizorg |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 110 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Rechterlijke machtiging (RM) |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 111 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Inbewaringstelling (IBS) |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 115* |
− | | | + | | style="text-align: center" | Ondertoezichtstelling (OTS) |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 116 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Rechterlijke machtiging met voorwaarden |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 117* |
− | | | + | | style="text-align: center" | Jeugdstrafrecht |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | '''Vervolg-DBC''' |
− | | | + | | style="text-align: center" | <br/> |
|- | |- | ||
− | | ''' | + | | style="text-align: center" | '''Code''' |
− | | | + | | style="text-align: center" | '''Zorgtype''' |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 201 |
− | | | + | | style="text-align: center" | (Langdurig periodieke) controle |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 202 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Voortgezette behandeling |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 203 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Uitloop |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 204 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Exacerbatie/recidive |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 205 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Bemoeizorg |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 206 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Rechterlijke machtiging (RM) |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 210* |
− | | | + | | style="text-align: center" | Ondertoezichtstelling (OTS) |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 211 |
− | | | + | | style="text-align: center" | Rechterlijke machtiging met voorwaarden |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 212* |
− | | | + | | style="text-align: center" | Jeugdstrafrecht |
|- | |- | ||
− | | | + | | style="text-align: center" | 216** |
− | | | + | | style="text-align: center" | Voortgezette behandeling jeugd-GGZ |
|} | |} | ||
− | + | ''*Zorgtypen vanaf 2015 uitsluitend voor jeugd-GGZ<br/>**Zorgtype pas bruikbaar vanaf 2015, uitsluitend voor jeugd-GGZ'' | |
− | |||
− | |||
*<font size="2">Rechterlijke machtiging (RM) - 110. Bij het zorgtype RM is er sprake van gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis in het kader van de wet Bijzondere Opname Psychiatrische in Ziekenhuizen (Bopz). DBC’s met zorgtype RM moeten verblijfsdagen met overnachting bevatten en activiteiten uitgevoerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | *<font size="2">Rechterlijke machtiging (RM) - 110. Bij het zorgtype RM is er sprake van gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis in het kader van de wet Bijzondere Opname Psychiatrische in Ziekenhuizen (Bopz). DBC’s met zorgtype RM moeten verblijfsdagen met overnachting bevatten en activiteiten uitgevoerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | ||
*<font size="2">Inbewaringstelling (IBS) - 111. Bij het zorgtype IBS is er sprake van een gedwongen spoedopname in een psychiatrisch ziekenhuis in het kader van de wet Bopz. DBC’s met zorgtype IBS moeten verblijfsdagen met overnachting bevatten en een activiteit geregistreerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | *<font size="2">Inbewaringstelling (IBS) - 111. Bij het zorgtype IBS is er sprake van een gedwongen spoedopname in een psychiatrisch ziekenhuis in het kader van de wet Bopz. DBC’s met zorgtype IBS moeten verblijfsdagen met overnachting bevatten en een activiteit geregistreerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | ||
− | *<font face="arial,arial" size="2" | + | *<font size="2" face="arial,arial"><font size="2" face="arial,arial">Ondertoezichtstelling (OTS) - 115. Dit zorgtype is specifiek bedoeld voor kinderen onder de 18 jaar van wie de ouders verplicht zijn samen te werken voor wat betreft de opvoeding van het kind met een door de rechter toegewezen gezinsvoogd.</font></font> |
*<font size="2">Rechterlijke machtiging met voorwaarden - 116. Dit zorgtype is een variant op het zorgtype RM waarbij de patiënt een gedwongen opname kan voorkomen als deze zich aan de door de rechter gestelde voorwaarden houdt. DBC’s met zorgtype RM met voorwaarden hebben activiteiten geregistreerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | *<font size="2">Rechterlijke machtiging met voorwaarden - 116. Dit zorgtype is een variant op het zorgtype RM waarbij de patiënt een gedwongen opname kan voorkomen als deze zich aan de door de rechter gestelde voorwaarden houdt. DBC’s met zorgtype RM met voorwaarden hebben activiteiten geregistreerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | ||
*<font size="2">Jeugdstrafrecht - 117. Kies voor het zorgtype Jeugdstrafrecht als er sprake is van zorg die wordt opgelegd door de strafrechter in het kader van Jeugdstrafrecht.</font> | *<font size="2">Jeugdstrafrecht - 117. Kies voor het zorgtype Jeugdstrafrecht als er sprake is van zorg die wordt opgelegd door de strafrechter in het kader van Jeugdstrafrecht.</font> | ||
*<font size="2">Rechterlijke machtiging (RM) - 206. Bij het zorgtype RM is er sprake van gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis in het kader van de wet Bijzondere Opname Psychiatrische in Ziekenhuizen (Bopz). DBC’s met zorgtype RM moeten verblijfsdagen met overnachting bevatten en activiteiten uitgevoerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | *<font size="2">Rechterlijke machtiging (RM) - 206. Bij het zorgtype RM is er sprake van gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis in het kader van de wet Bijzondere Opname Psychiatrische in Ziekenhuizen (Bopz). DBC’s met zorgtype RM moeten verblijfsdagen met overnachting bevatten en activiteiten uitgevoerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | ||
− | *<font face="arial,arial" size="2" | + | *<font size="2" face="arial,arial"><font size="2" face="arial,arial">Ondertoezichtstelling (OTS) - 210. Dit zorgtype is specifiek bedoeld voor kinderen onder de 18 jaar van wie de ouders verplicht zijn samen te werken voor wat betreft de opvoeding van het kind met een door de rechter toegewezen gezinsvoogd.</font></font> |
*<font size="2">Rechterlijke machtiging met voorwaarden - 211. Dit zorgtype is een variant op het zorgtype RM waarbij de patiënt een gedwongen opname kan voorkomen als deze zich aan de door de rechter gestelde voorwaarden houdt. DBC’s met zorgtype RM met voorwaarden hebben activiteiten geregistreerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | *<font size="2">Rechterlijke machtiging met voorwaarden - 211. Dit zorgtype is een variant op het zorgtype RM waarbij de patiënt een gedwongen opname kan voorkomen als deze zich aan de door de rechter gestelde voorwaarden houdt. DBC’s met zorgtype RM met voorwaarden hebben activiteiten geregistreerd door een beroep uit het beroepencluster ‘medische beroepen’.</font> | ||
*<font size="2">Jeugdstrafrecht - 212. Kies voor het zorgtype Jeugdstrafrecht als er sprake is van zorg die wordt opgelegd door de strafrechter in het kader van Jeugdstrafrecht.</font> | *<font size="2">Jeugdstrafrecht - 212. Kies voor het zorgtype Jeugdstrafrecht als er sprake is van zorg die wordt opgelegd door de strafrechter in het kader van Jeugdstrafrecht.</font> | ||
− | <font size="2">(''Bron:''</font>''Spelregels DBC-registratie GGZ | + | <font size="2">(''Bron: ''</font>''Spelregels DBC-registratie GGZ 2014 - Versie v20141007 paragraaf 3.1.2, p.13-18'')<br/><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: sans-serif; font-size: 12.6999998092651px; line-height: 18.9090900421143px">(</span>''Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2015 - Versie v20141216. Paragraaf 3.1.2, p.14-19''<span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: sans-serif; font-size: 12.6999998092651px; line-height: 18.9090900421143px">)</span><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: sans-serif; font-size: 12.6999998092651px; line-height: 18.9px"> </span> |
+ | |||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {| class="mw-collapsible mw-collapsed wikitable" style="width:90em" | ||
+ | |- | ||
+ | ! 2016 | ||
+ | |- | ||
+ | | <br/> | ||
+ | |} | ||
− | == | + | {| class="mw-collapsible mw-collapsed wikitable" style="width:90em" |
+ | |- | ||
+ | ! 2017 | ||
+ | |- | ||
+ | | <br/> | ||
+ | |} | ||
− | + | {| class="mw-collapsible mw-collapsed wikitable" style="width:90em" | |
+ | |- | ||
+ | ! 2018 | ||
+ | |- | ||
+ | | <br/> | ||
+ | |} | ||
− | === Controle vorm === | + | {| class="mw-collapsible wikitable" style="width:90em" |
+ | |- | ||
+ | ! 2019 | ||
+ | |- | ||
+ | | <br/> | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {| class="mw-collapsible wikitable" style="width:90em" | ||
+ | |- | ||
+ | ! 2020 | ||
+ | |- | ||
+ | | <br/> | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ===== Interpretaties ===== | ||
+ | |||
+ | De volgende interpretatiekeuzes zijn gemaakt: | ||
+ | |||
+ | #Onder 'juridische maatregel' wordt verstaan: rechterlijke machtiging, IBS, ondertoezichtstelling, rechterlijke machtiging met voorwaarden en jeugdstrafrecht. | ||
+ | #In Daily Auditing worden DBC's met zorgtype 150 uitgesloten. Daarnaast worden ook DBC's met een rechtelijke machtiging waarvan de einddatum gelijk is aan de startdatum van de reguliere DBC (volgend op een crisis-DBC) uitgesloten. | ||
+ | |||
+ | ===== Controle vorm ===== | ||
Data-analyse | Data-analyse | ||
− | === | + | ===== Programmeerbare norm ===== |
− | Er is sprake van | + | Er is sprake van {{BASEPAGENAME}} als aan de volgende selectie is voldaan: |
− | + | ||
− | {| style="width: | + | {| style="width: 748px; line-height: 20.79px" cellspacing="10" cellpadding="0" border="0" align="center" |
|- | |- | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width: 724px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" colspan="5" | |
− | <span style=" | + | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">1) Alle DBC' s geopend in het betreffende kalenderjaar</span> |
|- | |- | ||
− | ! style="text-align: center; vertical-align: middle;" scope="col" colspan="5" | | + | ! style="text-align: center; vertical-align: middle; width: 724px" scope="col" colspan="5" | |
{{BlauwePijl}} | {{BlauwePijl}} | ||
|- | |- | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width: 176px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | |
− | <span style="color: rgb(0, 0, 205) | + | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">2) Juridische maatregel van het type 'Rechterlijke machtiging' actief op startdatum DBC</span> |
+ | |||
+ | ! style="width: 162px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | | ||
+ | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">4) Juridische maatregel van het type 'Rechterlijke machtiging met voorwaarden' actief op startdatum DBC</span> | ||
+ | |||
+ | ! style="width: 163px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | | ||
+ | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">6) Juridische maatregel van het type 'Inbewaring-stelling' actief op startdatum DBC</span> | ||
+ | |||
+ | ! style="width: 161px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | | ||
+ | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">8) Juridische maatregel van het type 'Ondertoezicht-stelling' actief op startdatum DBC</span> | ||
+ | |||
+ | ! style="width: 128px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | | ||
+ | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">10) Juridische maatregel van het type 'Jeugd-strafrecht' actief op startdatum DBC</span> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width: 176px; text-align: center; vertical-align: middle" scope="col" | |
{{BlauwePijl}} | {{BlauwePijl}} | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width: 162px; text-align: center; vertical-align: middle" scope="col" | |
{{BlauwePijl}} | {{BlauwePijl}} | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width: 163px; text-align: center; vertical-align: middle" scope="col" | |
{{BlauwePijl}} | {{BlauwePijl}} | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width: 161px; text-align: center; vertical-align: middle" scope="col" | |
{{BlauwePijl}} | {{BlauwePijl}} | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width: 128px; text-align: center; vertical-align: middle" scope="col" | |
{{BlauwePijl}} | {{BlauwePijl}} | ||
|- | |- | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width: 176px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | |
− | ! style="width: | + | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">3) Zorgtype is niet 'Rechterlijke machtiging' (110, 206)</span> |
− | ! style="width: | + | |
− | ! style="width: | + | ! style="width: 162px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | |
− | ! style="width: | + | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">5) Zorgtype is niet 'Rechterlijke<br/>machtiging met voorwaarden' (116,211)</span> |
+ | |||
+ | ! style="width: 163px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | | ||
+ | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">7) Zorgtype is niet 'Inbewaring-stelling' (111)</span> | ||
+ | |||
+ | ! style="width: 161px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | | ||
+ | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">9) Zorgtype is niet 'Ondertoezicht-stelling' (115, 210)</span> | ||
+ | |||
+ | ! style="width: 128px; text-align: center; vertical-align: middle; background-color: rgb(173, 216, 230)" scope="col" | | ||
+ | <span style="color: rgb(0, 0, 205)">11) Zorgtype is niet 'Jeugd-strafrecht' (117, 212)</span> | ||
+ | |||
|} | |} | ||
Logica: 1 en ((2 en 3) of (4 en 5) of (6 en 7) of (8 en 9) of (10 en 11)) | Logica: 1 en ((2 en 3) of (4 en 5) of (6 en 7) of (8 en 9) of (10 en 11)) | ||
− | |||
− | |||
− | < | + | ===== Berekening financiële impact ===== |
+ | |||
+ | Er wordt geen financiële impact berekend. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <p style="text-align: center">{{VALUECARE}}</p>[[Category:DBC Kenmerken 2015]][[Category:DBC Kenmerken 2016]][[Category:DBC Kenmerken 2017]][[Category:DBC Kenmerken 2018]][[Category:DBC Kenmerken 2019]][[Category:DBC Kenmerken 2020]] |
Huidige versie van 29 apr 2021 om 14:07
Referentienummer: N1482
Behoort tot Normenkader ValueCare
GGZ Zelfonderzoek
- GGZ Zelfonderzoek 2013 - Controlepunt 12a
GGZ Rechtmatigheid - Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg
- SGGZ 2021 - DBC Kenmerken
- SGGZ 2020 - DBC Kenmerken
- SGGZ 2019 - DBC Kenmerken
- SGGZ 2018 - DBC Kenmerken
- SGGZ 2017 - DBC Kenmerken
- SGGZ 2016 - DBC Kenmerken
- SGGZ 2015 - DBC Kenmerken
- SGGZ 2014 - DBC Kenmerken
Samenvatting
DBC's waarbij een juridische maatregel aanwezig is dienen ook het zorgtype van de corresponderende maatregel te hebben.
Wet- en regelgeving
2014 & 2015 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Het tweede onderdeel van de typering is het vastleggen van de aanleiding tot zorg. Dit heet het zorgtype. Het zorgtype beschrijft de reden van het (eerste) contact tussen de zorgaanbieder en de patiënt. In [onderstaande tabel] is te zien uit welke zorgtypen de hoofdbehandelaar kan kiezen bij een initiële DBC en een vervolg-DBC.
*Zorgtypen vanaf 2015 uitsluitend voor jeugd-GGZ
(Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2014 - Versie v20141007 paragraaf 3.1.2, p.13-18) |
2016 |
---|
2017 |
---|
2018 |
---|
2019 |
---|
2020 |
---|
Interpretaties
De volgende interpretatiekeuzes zijn gemaakt:
- Onder 'juridische maatregel' wordt verstaan: rechterlijke machtiging, IBS, ondertoezichtstelling, rechterlijke machtiging met voorwaarden en jeugdstrafrecht.
- In Daily Auditing worden DBC's met zorgtype 150 uitgesloten. Daarnaast worden ook DBC's met een rechtelijke machtiging waarvan de einddatum gelijk is aan de startdatum van de reguliere DBC (volgend op een crisis-DBC) uitgesloten.
Controle vorm
Data-analyse
Programmeerbare norm
Er is sprake van Zorgtype: Juridische maatregel zonder zorgtype juridische maatregel (N1482) als aan de volgende selectie is voldaan:
1) Alle DBC' s geopend in het betreffende kalenderjaar | ||||
---|---|---|---|---|
2) Juridische maatregel van het type 'Rechterlijke machtiging' actief op startdatum DBC |
4) Juridische maatregel van het type 'Rechterlijke machtiging met voorwaarden' actief op startdatum DBC |
6) Juridische maatregel van het type 'Inbewaring-stelling' actief op startdatum DBC |
8) Juridische maatregel van het type 'Ondertoezicht-stelling' actief op startdatum DBC |
10) Juridische maatregel van het type 'Jeugd-strafrecht' actief op startdatum DBC |
3) Zorgtype is niet 'Rechterlijke machtiging' (110, 206) |
5) Zorgtype is niet 'Rechterlijke |
7) Zorgtype is niet 'Inbewaring-stelling' (111) |
9) Zorgtype is niet 'Ondertoezicht-stelling' (115, 210) |
11) Zorgtype is niet 'Jeugd-strafrecht' (117, 212) |
Logica: 1 en ((2 en 3) of (4 en 5) of (6 en 7) of (8 en 9) of (10 en 11))
Berekening financiële impact
Er wordt geen financiële impact berekend.