Crisis-DBC zonder crisisrapportage in dossier (N1252): verschil tussen versies
Regel 15: | Regel 15: | ||
Bij een crisis-DBC moet er daadwerkelijk sprake zijn van een crisis-situatie, hetgeen blijkt uit de crisisrapportage. | Bij een crisis-DBC moet er daadwerkelijk sprake zijn van een crisis-situatie, hetgeen blijkt uit de crisisrapportage. | ||
− | ===== | + | ===== Wet- en regelgeving ===== |
{| class="mw-collapsible mw-collapsed wikitable" style="width:90em" | {| class="mw-collapsible mw-collapsed wikitable" style="width:90em" | ||
Regel 22: | Regel 22: | ||
|- | |- | ||
| De geleverde crisiszorg heeft als doel de crisissituatie van de patiënt zo spoedig mogelijk te stabiliseren. Een crisis DBC kan alleen geopend worden als de GGZ-aanbieder een crisisdienst heeft waarvoor afspraken zijn gemaakt met meerdere partijen waaronder de verzekeraar. | | De geleverde crisiszorg heeft als doel de crisissituatie van de patiënt zo spoedig mogelijk te stabiliseren. Een crisis DBC kan alleen geopend worden als de GGZ-aanbieder een crisisdienst heeft waarvoor afspraken zijn gemaakt met meerdere partijen waaronder de verzekeraar. | ||
− | |||
(''Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2014 - Versie v20141007. Paragraaf 6.1, p.43'') | (''Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2014 - Versie v20141007. Paragraaf 6.1, p.43'') | ||
Regel 32: | Regel 31: | ||
(''Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2015 - Versie v20141216. Bijlage 2, p.68-69'') | (''Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2015 - Versie v20141216. Bijlage 2, p.68-69'') | ||
+ | |||
|} | |} | ||
Regel 38: | Regel 38: | ||
! 2016 | ! 2016 | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | |
|} | |} | ||
Regel 45: | Regel 45: | ||
! 2017 | ! 2017 | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | |
|} | |} | ||
Versie van 17 apr 2020 12:14
Referentienummer: N1252
Referentienummer controleplan zorgverzekeraars: 24.
Behoort tot Normenkader ValueCare
Samenvatting
Bij een crisis-DBC moet er daadwerkelijk sprake zijn van een crisis-situatie, hetgeen blijkt uit de crisisrapportage.
Wet- en regelgeving
2014 & 2015 |
---|
De geleverde crisiszorg heeft als doel de crisissituatie van de patiënt zo spoedig mogelijk te stabiliseren. Een crisis DBC kan alleen geopend worden als de GGZ-aanbieder een crisisdienst heeft waarvoor afspraken zijn gemaakt met meerdere partijen waaronder de verzekeraar.
(Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2014 - Versie v20141007. Paragraaf 6.1, p.43) (Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2015 - Versie v20141216. Paragraaf 6.1, p.47) Er is een crisissituatie als een patiënt spoedeisende (binnen 24 uur) hulp nodig heeft en er sprake is van dreigende suïcide, ernstige gedragsproblemen, problemen met de openbare orde, weggevallen steunfactoren of gedwongen opname. In een crisissituatie is het niet mogelijk de patiënt op reguliere wijze te behandelen (er is sprake van een opvangende/beschermende voorziening en niet een individueel behandelaanbod). Het is vooral van belang dat de patiënt zo snel mogelijk stabiel wordt (er sprake is van kortstondigheid). (Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2014 - Versie v20141007. Bijlage 2, p.63) (Bron: Spelregels DBC-registratie GGZ 2015 - Versie v20141216. Bijlage 2, p.68-69) |
2016 |
---|
2017 |
---|
Interpretaties
De aanwezigheid van een crisissituatie blijkt onder meer uit de aanwezigheid van een crisisrapportage in het dossier.
Controle vorm
Data-analyse
Programmeerbare norm
Er is sprake van “Crisis-DBC zonder crisisrapportage in dossier (N1252)” als aan de volgende selectie is voldaan:
Logica: 1 en 2 en 3 en 4
Berekening financiële impact
De financiële impact is de totale waarde van gefactureerde DBC’s, bestaande uit de productgroep i.c.m. mogelijke verblijfsdagen en verrichtingen, die door de zorgverzekeraar zijn uitbetaald.