AI-analyse van verslaglegging bij afspraak duidt op gemist declarabel telefonisch consult (N6401)

Uit normenkaderzorg.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Referentienummer: N6401
Behoort tot Normenkader ValueCare

Zorgprestatiemodel

  1. GGZ Volledigheid - Consulten
  2. Lastenverlichting - Ondersteuning Digitale Transformatie - GGZ
Samenvatting

Deze norm signaleert dat er belconsulten niet zijn geregistreerd, terwijl een analyse van de verslaglegging met behulp van AI-technieken aantoont dat er met de cliënt een zorginhoudelijk gesprek heeft plaatsgevonden.

Regelgeving / beleid
2023
Consult

Direct, ononderbroken en zorginhoudelijke contact tussen zorgverlener en (forensische) patiënt en/of naaste van de patiënt. Met ononderbroken wordt bedoeld dat het niet is toegestaan om zonder zorginhoudelijke reden consulten op te delen.

2023: Regeling geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg NR/REG-2313a, art. 1.1

2024
Consult

Direct, ononderbroken en zorginhoudelijke contact tussen zorgverlener en (forensische) patiënt en/of naaste van de patiënt. Met ononderbroken wordt bedoeld dat het niet is toegestaan om zonder zorginhoudelijke reden consulten op te delen.

Contact: Een zorginhoudelijk en ononderbroken interactie. Een contact kan zowel 'face–to-face', telefonisch, 'screen-to-screen' als 'bit-to-bit' plaatsvinden. 2024: Regeling geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg NR/REG-2418, art. 1.1

2024: Regeling geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg b-release - NR/REG-2418 art. 3.2 lid 1 en 2

Interpretaties

De volgende interpretatie keuzes zijn gemaakt:

  • Prestaties die op de blokkadelijst staan of validatiefouten hebben worden niet meegenomen
Werkinstructie van de AI

Stel vast dat het geregistreerde consult ook daadwerkelijk feitelijk geleverd is door onderstaande vragen te beantwoorden:

  1. Is het contactsoort juist (telefonisch)?
  2. Is het contact doorgegaan?
  3. Is van het contact een behandelinhoudelijk verslag aanwezig?
  4. Is het contactsoort juist gekozen? Het antwoord bevat een oordeel over soort contact (bijv. behandeling of diagnostiek)

Door het beantwoorden van de vragen kan worden aangetoond dat de gerealiseerde consulten niet alleen hebben plaatsgevonden, maar ook behandelinhoudelijk verantwoord zijn. De strengheid van de controle hangt in samenhang met de strengheid van het beoordelen van de instelling. Hoe strenger er wordt beoordeeld, hoe strenger AI zal beoordelen in de controle.

Het kan voorkomen dat er wel een zorginhoudelijk gesprek heeft plaatsgevonden. In dat geval kan de actie in ValueCare genegeerd worden met de tekst: 'AI onjuist'. Deze data wordt gebruikt om het model bij te trainen. Voor het negeren van acties geldt over het algemeen dat als de kolom 'Opmerking' niet gevuld is, de actie automatisch wordt teruggezet. Als de actie genegeerd dient te worden moet de opmerking dus gevuld worden.

Programmeerbare norm

Er is sprake van “AI-analyse van verslaglegging bij afspraak duidt op gemist declarabel telefonisch consult (N6401)” als aan de volgende selectie is voldaan:

1) Alle niet-declarabele telefonische consulten


2) Er is verslaglegging aanwezig bij het consult


3) AI-analyse van verslag toont aan dat consult rechtmatig was


Logica: 1 en 2 en 3

Berekening financiële impact

De financiële impact is de waarde van de gemiste (bel)consulten.